Monday, December 17, 2007

Diskriminering? Jag vet inte. Jag hatar läkare

Jag var hos läkaren idag. En medelålderns man med släpig röst.

- Äter du P-piller? frågade han
- Nej, svarade jag (såklart).
- Det måste man göra för den här medicinen.
- Om du tänker på fosterskador så det är ingen fara, jag är homosexuell.
- Eh.. jaha, jaa.. Det var första gången jag var med om något sådant svar. Men iallafall, vi kan inte riskera att du blir gravid. Det ligger på vårt ansvar.
- Men alltså.. jag ligger inte med män.
- Nej jag förstår det, men som läkare måste man alltid ta det säkra före det osäkra. Vi ifrågasätter ju till exempel personer som säger att de inte dricker alkohol.
- Jahaa?
- Jaa, så det var ju synd att du inte äter p-piller. Jag vet inte hur vi ska göra för att gå ur det här med hedern i behåll så att säga, hehe! Du, jag ger dig en annan medicin här som du får äta 3 månader. Så får du en remiss till ett annat sjukhus om det inte blivit bättre. De kanske är snällare där.

Jag gick in på toaletten i väntrummet och grät så tyst jag kunde typ 10 min. Som jag hade väntat på remissen, som jag hade väntat på medicinen. Men inte. Kul dag.

5 comments:

Hejhopp said...

KLART diskriminering! Du tillomed grät för det.

Hejhopp said...

Sen kanske läkarna HAR dumma heteronormativa regler de inte får gå utanför. I så fall behöver reglerna ändras. Det är fortfarande diskriminering, men i så fall är läkaren mer ett verktyg för att utöva en mer djuptgående samhällsdiskriminering. Fy fan!

dracodormi said...

Ja, helt klart diskriminering! Du skulle kunna anmäla läkaren!

Anonymous said...

Vad i helvetet. Skriv till HOMO, du kan fan få skadestånd för dethär. Sjukt, jag skulle bli så arg. Du ska INTE behöva gråta på toa för att idiot läkaren är ett jävla spån! ANMÄL!!

your fake friend said...

blanksteg och dracodormi: Åh, jag vet inte om jag vågar? Jag kanske borde. Jag vill bara veta att det var fel innan, annars är det ju en kränkning på nytt. Fan.