Tuesday, December 18, 2007

En permanent infekterad värld

Idag behandlade SVT's Vetenskapens värld temat "Manligt och kvinnligt". En hormonforskare, en hjärnforskare och två psykologer fick uttala sig huruvida olika egenskaper var biologiskt medfödda eller socialt konstruerade. Verbal förmåga, aggressivitet, matematiska kunskaper osv. Den enda som hade något vettigt att säga var psykologen/lektorn Lars Jahlmert. Han var den enda som talade om maktstrukturer och sociala konstruktioner. Resten ba: idioter.
- Jag skulle tro att det finns biologiska könsskillnader som gör att män utövar mer fysiskt våld, och det finns vissa vetenskapliga belägg för detta, säger Agneta Herlitz (en av psykologerna)
- Ja, man skulle kunna säga det är medfött att killar inte gillar leka med dockor. Det är sant skulle jag säga, menar Anna Nordenström (hormonforskare).

Jag veeeet inte, jag orkar inte. Världen, hallå? Jag anser att ytterst få egenskaper är medfödda, och de som är det är oberoende av kön. Varför ens forska om skillnader? Varför leta efter små detaljer i hjärnan som kanske kan förklara varför Sture,54 misshandlar sin fru gul och blå varje natt.
Jag förstår inte. Eller ok. Jag vet att de påtvingade könsrollerna gynnar patriarkatet. Jag förstår syftet med att upprätthålla dessa föreställningar.

3 comments:

Hejhopp said...

Jag hade velat se det där programmet! Det är så knäppt det där med dockor.

your fake friend said...

blomma: Det var skrattretand. Finns på svt.se, kolla gärna kommentarerna till programmet. enjoy, eller något

Hejhopp said...

Nej, jag blir nog bara arg!