Friday, January 4, 2008

Någonting mer än Queer

Bloggvänner, idag ska vi prata Quuer. Det jag en gång hoppades skulle bli min räddning i det här jävla samhället men vad som visade sig inte fungera fullt ut. För jo alltså, ett av huvudsyftena med queer är att komma bort från synen på människor som antingen det ena eller det andra, både vad det gäller sexualitet och identitet. Queer accepterar alltså ”gråzonen”, det som inte behöver vara någonting enbart i förhållande till något annat. Skitbra!
Däremot,
finns ett trist problem med queer, antagligen varför jag inte fullt ut valt att ta till mig teorin. Om vi suddar ut gränser för kategorierna kvinna/man eller heterosexuell/homosexuell, riskerar vi osynliggöra en tydlig genusordning eller hierarki som faktiskt existerar. Inom queer talar man inte alls maktförhållandet mellan den underordnade kvinnan och den överordnade mannen. Okej, det går ju också att fundera kring huruvida det är queers uppgift att försöka upprätthålla jämställdhet mellan just kvinna och man. Det tenderar bli paradoxalt.
Som queer förstås idag skulle övergången till ett queer samhälle ske på bekostnad av mina feministiska värderingar. Om man kan rangordna förtryck upplever jag mig mer diskriminerad som kvinna i en mansdominerad värld, än som homosexuell i det heteronormativa samhället.

4 comments:

Hejhopp said...

FAST - inom queerteorin pratar man ofta om att det feminina är underordnat det maskulina i samhället - dvs att samhället ser ned på femininitet oavsett kropp och kön. T ex att fjolliga bögar stör människor mer än maskulina bögar, och att tjejer föraktas mer ju mer bimbo-aktiga de är. Det är ju också en gansak vettig analys!

your fake friend said...

Blomma: Ah! Möjligt, men jag tycker inte den åsikten är särskilt framhävande i queer-debatter eller den queer-litteratur som finns? Åtminstone inte vad jag uppmärksammat.
Och, sen vet jag inte om jag är beredd att hålla med helt. Att samhället nedvärderar feminina egenskaper skriver jag under på (mannen är norm, allt som kopplas till manlighet anses bra).
T ex är det ju okej för en liten flicka att vara pojkflicka men motsvarande "flickpojke" finns ju inte ens som företeelse.
Men maskuliniteten är överordnat enkom då det håller sig inom ramarna för det annars normativa. En homosexuell kvinna ska ju gärna inte vara maskulin för att bli accepterad, och en bimbo-tjej passerar ju som "fel heterosexuell", alltså någon som ändå står utanför normen för hur en tjej ska vara (läs gärna in Fanny Ambjörnssons - En klass för sig, fast det kanske du gjort).
Gud jag vill inte låta så stiff, gör jag det? :D

Hejhopp said...

Nej, helt vattentät är ju inte den teorin - men det är ju inte den om könsmaktsordning heller, eftersom inte alla män är överordnade alla kvinnor. Pratar man strukturer är det alltid generaliseringar vi pratar om. Tendenser. Inte naturlagar.

your fake friend said...

blömma: jag vet, det går ju alltid att hitta både betydande och icke betydande undantag som bekräftar regeln. tiga är silver, ifrågasätta är guld eller vad det nu är man brukar säga..