Thursday, January 29, 2009

Mens och män, långt ner på min favvolista

Hjälp mig, kära bloggläsare, för jag tror jag lider av manshat. Jag har länge förnekat det eftersom jag förstår att det är bortom allt sunt förnuft att hata kukfödda personer och samtidigt ha en socialkonstruktivistisk syn på kön. Eller? Jag hatar inte alla som saknar fitta per automatik. Jag bara hatar 
- De som inte förstår att det som finns mellan benen bestämmer hur mycket makt de får
- De som förstår att det finns mellan benen bestämmer hur mycket makt de får, men inte gör det minsta för att uppmärksamma problemet eller ändra på situationen
- De som ogenerat utnyttjar sitt (medfödda) maktövertag i olika sammanhang; i arbetslivet, på krogen, i hemmet osv (verkligen OSV)
- De som med alla medel försöker peka på/skapa skillnader mellan män och kvinnor

(Detta gäller även för andra kategorier än kön, exempelvis sexualitet och etnicitet. Intersektionalitet, mina vänner, har inte gått mig förbi)

Så om 99 procent av ovan nämnda personer saknar fitta, kan jag klandras? Jag skulle kunna vara så mycket mer tydlig i mina exempel, men jag ut och äta middag.

5 comments:

Anonymous said...

Jag hatar inte heller män per automatik, men det är ju inte mitt fel att det finns så få vettiga män. Och då menar jag inte "vettig för att vara man" utan vettig på riktigt.

your fake friend said...

Ida: Haha ja! "Han var ju schysst att snacka med.. för att vara kille" eller "Han hade ju vettiga åsikter.. för att vara man menar jag" är vanligt cirkulerande meningar bland mina vänner. Det är så svårt att formulera, eller ens förklara, ett mansförakt. Men kom igen, de (männen!) ger mig inte mycket att arbeta med..

Anonymous said...

Manshatet ligger i luften just nu. Och jag gillar't, på nåt sätt. Jag har turen att umgås med inte bara en, utan TVÅ genomvettiga, kloka män. Iofs är dom queer...

Anonymous said...

Det värsta är tjejer som ger snubbar credd när de gjort nånting helt självklart. Jag började bråka (nja nästan) med en "vän" en gång på fyllan när hon berömde en kille som sa att han avstått från att köpa sex när alla hans vänner skulle göra det. HALLÅ! Om hon menar att de flesta hade valt att köpa sex så har hon till och med sämre manssyn är jag.

Eller snubbar som ska spela "gulliga killen" och tror att de ska få beröm för att de gör saker som kvinnor har gjort i alla år. Jag blir matt.

Anonymous said...

Hahah, men eftersom du själv är medveten om detta förakt så blir det automatiskt helt OK! :D