Monday, January 21, 2008

Nä, nu blev jag upprörd igen. Orka

Ni vet Stieg Larsson-böckerna. Det var ett tag sen jag läste ut triologin men för en stund sen fick jag frågan av en kompis om jag tyckte hon skulle börja läsa dem. "Ja gör det, de är spännande" sa jag. "Men.." Sen kände jag att jag var tvungen att förklara en sak som är sjukt irriterande (utan att spolia för mycket alltså). Attraktionen mellan Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist!!! What the fuck, så sjukt tröttsamt. Var Stieg tvungen? Ganska troligt att när äldre random person av manligt kön läser om den kommer han tro att det är okej att vara gubbe och tända på en 25 år yngre tjej som i boken beskrivs av personer som "liten, tanig och ser ut att vara 15 år". Nä, vidrigt. Dessutom kan man på hemsidan läsa följande
"Tycker du Lisbeth var spännande och attraktiv, eller osympatisk och motbjudande? Berätta vad du tänker!".
Haaatar när man sätter ihop adjektiv som inte har med varandra att göra. Hatar även behovet av att objektifiera Lisbeth. Ba "NEJ jag tycker istället att Mikael Blomkvist verkar vara en oattraktiv lönnfet, tunnhårigt gubbslem med äcklig kaffeandedräkt och tvivelaktig moral". Typ. Aggh!

3 comments:

Anonymous said...

Har precis sträckläst din blogg. Gillar sättet du skriver på. Skrattade högt flera gånger... (Skyller på att jag sovit 4 timmar inatt... ;P)

Länkar dig i min blogg om det är okey?

your fake friend said...

Mizaru: Åh en tackar! Du är så välkommen att länka, jag blev glad av din kommentar. Nu ska jag in och läsa din blogg tänkte jag, men jag kommer vänta med att länka mina egna bloggfavoriter ett tag så du får hålla till godo :)

Anonymous said...

Bra att du blev glad.. Försöker bli bättre på det där med att ge komplimanger. Inte min starka sida. Haha.

Nu är du länkad iallafall. =)