Monday, October 6, 2008

Morgonförneding

Idag köpte jag ett rågbröd och en Yoggi 3-korn jordgubb på Hemköp som var på halva priset eftersom det var "kort datum". Väl när jag hade betalat såg jag att jag by mistake fått betala 23 kronor för yoghurten istället för 11,50:-. (23 spänn för en jävla yoggi?!) När jag påpekade detta för den 25-åriga svennebruden till kassörska riktigt såg man hur hon himlade med kletiga ögonfransar, tog ett djupt rossligt andetag med sina ihopkrympta röktlungor och fräste ut ett "Jaha, det verkar som att det blivit något fel så om du väntar en stund ska jag snart ge dig returen".
Så fick jag stå där som ett pensionärsfån som snålt vill ha 2,50 tillbaks för en mosad tomat eller något annat löjligt, medan kön växte sig gigantisk i den enda öppna kassan. Efter några minuter påpekade jag att jag hade lite bråttom (det hade jag inte, men var rätt kaffesugen) varpå kassörskan ger mig ett så uppenbart fejkat leende att till och med hennes köptuttar såg äkta ut.
- Det är rätt mycket folk nu så här på morgonen, det kan ta rätt lång tid! hånlog hon.
Jag tänkte inte stå där bredvid kassan iklädd förnedringsfejja, så jag vände bara på klacken och gick utan att säga ett ord. Lite missnöjd med hur jag hanterade situationen. Borde klämkäckt sagt något i stil med "11,50 är ändå en tredjedel av din timlön, snäckan". Typiskt.

2 comments:

Anonymous said...

sluta aldrig att skriva!! :D

Anonymous said...

Du vet inte hur mycket man tjänar inom butik va? En period i mitt liv då jag arbetade i butik hade jag 108 kronor i timlön före OB. Före OB men med skatt avdragen blir det alltså 81 kronor. Med OB-tillägg som är 100% på helger & 70% efter klockan sex på vardagar blir det upp till 156 kronor i timmen då skatten är avdragen. Den fasta lönen för en heltidsarbetare var något på 16 000 efter skatt. Så jag tror inte direkt att hon tagit illa vid sig om du svarat tillbaka så där. >_<

Men visst suger det med otrevliga typer i kassan... många kunder kan vara besvärliga, men det finns också besvärliga kassörer. Typ en på Vi som ALDRIG hälsar, om man vill höra ett hej får man typ dra det ur henne. Sen finns det förstås en hel del sura gamla tanter i kassorna på Coop.