Tuesday, April 21, 2009

All cred till föräldrar som står emot

Jag blir så lycklig när jag hör eller läser om föräldrar som uppfostrar sina barn könsneutralt. När andra blir glada över att fotbollslaget vinner matchen, att plasmateven är på rea eller att piratbay-killarna fälls i rättgången.. går jag runt och ler efter att ha läst en sådan här artikel.


Hur orkar ni, vore det inte skönt att bara följa med strömmen? De tittar på varandra och tänker efter. 

– Nej, det handlar väl om att visa sig själv respekt. Jag måste göra det jag tror på, inte bara ta den lätta vägen, säger Roger. Yael håller med.


Jag kommer orka, och jag kommer aktivt kämpa, för att mina barn inte ska behandlas efter traditionella könsmönster. Jag kommer vara den där jobbiga morsan på föräldrarmötet/simklubben/kräftskivan som gnäller och ifrågasätter och som blir himlad bakom ryggen åt. "Jo.. jag respekterar att hon vill att hennes son ska få leka prinsessa i de där.. kläderna!? *suck* Det är ju hennes val.. Men jag tycker inte om att min Kevin har börjat leka hemma hos dom så ofta, jag tror inte att det är bra för honom"

(För övrigt. Vem döper sitt barn till Kevin? NOT OKEY, ok!?)

4 comments:

Anonymous said...

Linda Rosing tex.

your fake friend said...

Anonym: Hehehehe

Anonymous said...

Love it! Fy fan vad bra. Tack för att jag snubblade över din blogg och läste artikeln, inspirerande!

your fake friend said...

Anonym: YES!! grymma föräldrar united! och tack själv